امروز:

دوره آموزش رایگان سئو

دورۀ آموزش رایگان سئو به درد چه افرادی میخوره؟
این دوره آموزش سئو برای عزیزانی طراحی شده که اطلاعات چندانی از سئو ندارند یا اطلاعاتشون اندک هست. اما حتی وبمستران حرفه ای هم میتونن مطالب بسیار باارزشی رو در این دوره پیدا کنند. خوب در این دوره که پایه و اساس سئو هست ما بیشتر برروی مفاهیم سئو و درک درست از اصول و قوانین سئو تاکید داریم. توی این دوره قرار هست که بگیم اصلاً سئو چیه؟

در دوره آموزش رایگان سئو یک سری اطلاعات ضروری و پایه رو به شما توضیح میدیم. هیچ وقت اصول سئو رو دست کم نگیرید چراکه بارها دیده شده حتی برخی از حرفه ای های حوزۀ سئو هم به اصول اینکار تسلط ندارند. برای همین هم هست که اکثر سایت هایی که پنالتی میشن بخاطر فعالیت کسانی هست که گمان میکنند به سئو مسلط هستند. بنابراین با اینکه این مفاهیم پایه هستند ولی بسیار مهمند و برای سئوکار شدن باید به این اصول و اطلاعات کاملا مسلط شد. اساسا هر حرفه و تخصصی، یک سری اصولی داره که حرفه ای های اون تخصص، بر این اصول کاملاً مسلطند.

درهرصورت شما با هر سطحی از دانش سئو، می توانید این دوره رو رایگان تهیه و استفاده کنید. تعریف نباشه این آموزش بنظر خودم آموزش خیلی خوبی از آب درآمده و شامل مباحث خیلی خیلی مهم و پایه ای درمورد سئو هست که مطمئنم برای شما واقعاً مفیده. مباحث اکثراً تئوری هستند. زیاد وارد مباحث عملی نمی شیم که شما بتونین یک درک خیلی قوی از پایه ها و ستونهای اصلیِ سئو پیدا کنید. مباحث کاربردی و عملی رو میگذاریم برای دوره آموزش پیشرفته و حرفه ای سئو.

هدف اینه که شما نیاز به هیچ دوره دیگری نداشته باشید و با همین آموزش ها به مقصود برسید و سایت خودتون رو به نتایج اول گوگل برسونید. کافیه که در این پروسه قدم به قدم با من بیاین بالا و من رو همراهی کنید. هر آنچه که شما باید درخصوص سئو بدونید رو ، در این دوره مفصل درموردش صحبت می کنیم. تا شما آماده بشید برای مباحث پیشرفتۀ سئو. یعنی تکنیک ها و ترفندها و بطورکلی راز و رمزهای استادی سئو.

مطمئن باشید که شما از دیدن این دوره آموزشی هم لذت می برید و هم یادمیگیرید و خیلی راحت متخصص سئو میشید. خواهید دید که این دوره ارزشمندتر از چیزی است که تصورش رو میکنید. سخن رو کوتاه میکنم و پیشنهاد می کنم که ادامۀ این متن رو هم بخونید تا کم کم وارد بحث زیبا و جذاب سئو بشیم و امیدوارم که تا انتهای این دوره همراه من باشید.

سئو چیست و چه هدفی دارد؟
در زبان فارسی به s.e.o سئو گفته میشه. s.e.o مخفف کلمه Search Engine Optimization هست به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو: مثل گوگل مثل یاهو مثل بینگ و سایر موتورهای جستجو که معروفترینش گوگل هست و ما هم تمرکزمون روی گوگل هست. اصولا وقتی شما سایتی رو برای گوگل سئو میکنید در بقیه موتورهای جستجو هم رتبه خوبی کسب میکنه. پس تمرکز ما برروی گوگل هست. شما با تکنیک های سئو میتونید بطورکاملا طبیعی رتبه سایتی رو در موتورهای جستجو بالا بیارید.

هدف اصلی ما سئو هست و کسب رتبه های برتر برای سایت شما در نتایج موتورهای جستجو مخصوصا گوگل. اگر بخوام سئو چیست رو خلاصه کنم میشه گفت سئو یک روش مناسب و پایدار برای دیده شدن در گوگل و در نتیجه افزایش بازدید هدفمند برای وب سایت شماست. پیشنهاد میشه که حتما مقالات سئو در سایت چهارراه آنلاین رو مطالعه بفرمائید. رایگان هست و محتوای واقعاً جامعی داره. زمان زیادی برای تدوین این محتوا صرف شده و حاصل تجربیات ۷-۸ ساله من در زمینه بهینه سازی سایت ها و سئو کردن سایت های مشتریان گرامی هست. خیلی کمک میکنه دید جامعی نسبت به سئو پیدا کنید. تمام این مقاله ها کاربردی هستند و چندین روز برای هر کدوم از اونها وقت صرف شده. شما این مقالات رو در منوی آموزش سئو از سایت چهارراه آنلاین پیدا کنید.

قطعا مهمترین دغدغه هر کسب و کار اینترنتی پیدا کردن مشتریان هدف و کسب درآمد هست. اینطور نیست؟ هرکسب و کاری باید دیده بشه و مشتریان بتونن در اینترنت پیداش کنند تا بتونند ازش خرید کنند. بنابراین برای وبمسترانی که دید بلندمدت دارند سئو بهترین راه و مهمترین گزینه برای رسیدن به این هدف هست.

چرا سئو بهترین روش برای بازاریابی آنلاین است؟
سئو نسبت به بقیه روشهای بازاریابی بسیار مقرون به صرفه‌تر و پایدارتره. البته گفتم اگه دید بلند مدت داشته باشید. اگه یکی از آژانس های تبلیغاتی که در ایران تعدادشون خیلی زیاده و هرروز هم داره بیشتر میشه رو تجربه کرده باشید متوجه میشید که اگر نخواین سایتتون رو سئو کنید و بخواید بجاش از کمپین های تبلیغاتی برای ایجاد ترافیک استفاده کنید باید روی گنج قارون نشسته باشید. سفارش تبلیغ به این سایت های تبلیغاتی هزینه های سرسام آوری دارند و تقریبا بی بازده هستند. فقط هزینه صرف میکنید ولی بازگشتیِ بسیار ناچیزی دارند.

شما در مسیر سئو چه بعنوان مدیر سایت و چه به عنوان یک کسی که میخوای متخصص سئو بشه باید دائما و همیشه بدنبال یادگیری سئو باشید. البته مشکلی هست اینجا و اون پیدا کردن یک منبع خوب، کامل جامع و کاربردیست. شما فعلاً برای شروع میتونید مقالات سایت ما: چهاراه آنلاین رو بخونید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید سایت بکلینکو دات کام (backlinko.com) هم خیلی خوبه. توصیه میکنم بهش سر بزنید. البته در این دوره حتما خلاصۀ بخش محتوا و بلاگ این سایت رو باهم یک مرور جامع خواهیم کرد.

موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو یک سری الگوریتم ها دارند که بر اساس آن الگویتمها وبسایت ها درنتایج جستجو مرتب میشند. به این نتایج جستجو serp میگن. یعنی الان شما هر چیزی تو اینترنت سرچ کنید: صفحه ای که نتایج رو فهرست میکنه که بهش میگن serp (سرپ). سرچ انجین ریزالت پیج.

الگوریتم های موتورهای جستجو دقیقاً چی هستند؟
ممکنه بپرسید حالا که این الگوریتم ها تعیین کنندۀ طریقه ی کارکرد موتورهای جستجو هستند آیا ما میتونیم متوجه بشیم که اینها چی هستن و چکار میکنند و چه نوع رفتاری دارند؟ جواب این سئوال تا حدودی مثبته. میگم چرا؟ گوگل برای رتبه بندی سایت ها بیش از ۲۰۰ فاکتور داره. برخی از فاکتورها مهم اند: مثل کیفیت محتوا، مثل لینک سازی، مثل موارد فنی تو حوزه سئو مثلا سرعت سایت یا بحث هایی مثل تجربه کاربری (UX)

اینها یک سری فاکتورهایی هستند که مشخصه. هرچند برخی فاکتورها هم دقیق مشخص نیست ولی یه کمی میشه فهمید چی هستند. اگر بخوام دقیقتر بگم در هر کسب و کاری این فاکتورها کم و زیاد میشه. در برخی از کسب و کارهای آنلاین برخی فاکتورها بشدت مهم میشن و برخی دیگه از این فاکتورها رو بسته به نوع موضوع اصلا نمیشه پیاده کرد و اهمیشون رو بکلی از دست میدهند. البته دراینمورد نگران نباشید. یک سری راهکارهای پایدار و حرفه ای رو براتون میگم که بکلی شما رو از این پیچیدگی ها خلاص میکنه.

حالا بهتون میگم ما باید چکار بکنیم تا متوجه بشیم که موتور جستجوی چطوری کار میکنن و چطوری سایت ها رو رتبه بندی میکنن. بنابراین دیگه خیلی نیاز نیست که دقیقاً بدونید که هر کدوم از الگوریتم های گوگل دقیقا چیکار میکنند.

 

چرا باید سئو بدانید؟
امروز بیشتر از ۹۰ درصد مردم دنیا برای رفع تقریبا هر نیازی دائما در گوگل جستجو میکنن. این یعنی اینکه شما ناگزیر از سئو کردن سایتتون هستید. بی تعارف بگم: بدون سئو ، کسب و کار آنلاین شما هیچ آینده ای نخواهد داشت. با این اوصاف سئو یک ناگزیر و یک اجباره که هر وبمستری باید به این تخصص و مهارت مسلط باشه.

دربارۀ اهمیت سئو همینقدر بگم که اگر یک سایتی در کلمه مثلاً خرید گوشی: از رتبه دوم بیاد فقط یه نتیجه بالاتر یعنی رتبه یک، میلیاردها تومان درماه سودش تفاوت پیدا میکنه. چیزی که بارها در بین مشتریانمون تجربه کردیم. خلاصه کنم شما برای موفقیت در فضای آنلاین شدیداً نیاز به سئو دارید. بدون سئو موفقیت در فضای آنلاین تقریباً غیرممکنه. شدنی نیست مگه اینکه برای تبلیغات آنلاین و راه انداختن کمپین هزینۀ ماهانۀ میلیاردی بکنید.

برخی از سئوالاتی که در این دوره به اونها جواب داده شده از این قرارند:
موتورهای جستجو (گوگل) چطوری میتونند وقتی ازشون سوالی رو می پرسیم همه اینترنت رو بگردند و جواب ما رو بلافاصله، حاضر و آماده تقدیم ما کنند؟
فرق بین سایتی که اول نشون داده میشه با اونی که مثلا در سومین نتیجه یا حتی سومین صفحه نشون داده میشه چیه؟
سئو چیه و چرا باید اونو یاد بگیریم؟ آموزش سئو را از کجا یاد بگیریم و چجوری شروع کنیم؟
عملکرد یک موتور جستجو (گوگل) چگونه است؟
نقش کلمات کلیدی در اعتباری که موتور جستجو به صفحات وب میدهند چیست؟
چرا هرچه بیشتر به یک صفحه لینک داده بشود اهمیت و اعتبار اون صفحه برای گوگل بیشتر میشود؟ چرا هرچه لینک وبسایت شما در سایت های بیشتری وجود داشته باشد، اعتبار آن نزد موتور جستجو بیشتر خواهد شد؟
چرا موتور جستجوی گوگل (با کیفیت فعلی) هرگز قابل جایگزین شدن توسط هیچ شخص، شرکت یا حتی کشوری نیست؟
به چند طریق میتوان یک سایت را در گوگل بالا آورد؟
فاکتور تجربه کاربری چیست و چه نقشی در سئو دارد؟
سئو داخلی و خارجی چیست و کدامیک مهم تر هستند؟
سئو کلاه سیاه یا خاکستری و سفید چیست و آیا الان هم میتوان سئو کلاه سیاه انجام داد؟
متاتگ چیست و چه نقشی در سئو دارد؟
چگونه سایت ها پنالتی میشوند و چرا برخی سایت ها از نتایج جستجوی گوگل حذف میشوند؟
چرا لینک بیلدینگ برای برخی از سایت ها جواب نمیدهد و نتیجه بخش نیست؟
بهترین ابزار برای بهینه سازی وب سایت و سئو چیست؟
مهمترین فاکتورهای سئو که هرروز بر اهمیت آنها افزوده میشود کدامند؟
موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت ها از چه فاکتورهایی استفاده می کنند؟
رفتار کاربران چه تاثیری بر موتورهای جستجو دارد؟
مثلث موفقیت در سئو چیست؟
چگونه میتوان تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان ایجاد کرد و در نهایت باعث افزایش رتبه و بالا آوردن سایت در نتایج گوگل شد؟
اصطلاحات مهم در سئو چیست و نقش کدامیک تعیین کننده تر هست؟
بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟ چگونه برای محتوای خود بازاریابی کنیم؟
کلمات کلیدی چه اهمیتی در سئو دارند و چگونه میتوان مناسب ترین کلمات کلیدی را برای کسب و کار آنلاین خود پیدا کنیم؟
اهمیت طراحی ریسپانسیو در سئو چیست و چرا باید سایت شما ریسپانسیو باشد؟
چگونه میتوان ضریب خروج کاربران (بانس ریت) را کاهش داد؟
نقش بازاریابی محتوا بعنوان یکی از مهمترین استراتژی های موفقیت در سئو چیست و چگونه باعث معروفیت و محبوبیت برند شما میشود؟
تعریف، کارکرد و وظایف الگوریتم های گوگل چیست؟
بر اساس الگوریتم های گوگل چه کارهایی باعث ارتقای رتبه ی سایت شما در گوگل میشه و چه کارهایی احیانا باعث جریمه و پنالتی؟


نوشته شده در : شنبه 28 دی 1398  توسط : رضا انبرستانی.    نظرات() .

بزرگترین ثروتمندان دنیا چگونه از هیچ به ثروت رسیده اند؟

چه چیزی در زندگی بیشترین اهمیت را برایتان دارد؟ چه چیزی شما را شاد میکند و باعث ایجاد احساس رضایت از خودتان میشود؟ از خودتان چه می‌خواهید؟ شاید شهرت و سلبریتی شدن ، شاید پست یا قدرت و میز و مقام ، رفاه و ثروت بسیار زیاد، تجملات یعنی ویلای بالاشهر یا اصلاً خارج کشور و ماشین مدل بالا ، و… بهرحال هرکسی فقط خودش میتواند به این سئوال ها جواب دهد. چرا که ارزش های افراد مختلف جامعه با هم متفاوتند. اما خبر خوب این هست که تمام اینها با پول بدست می آید! حتی بالاترین مقام سیاسی یک کشور. اما سئوال مهمتر این هست که برای اینها چقدر پول نیاز هست؟ برای رسیدن به تمام آرزوهایتان چقدر؟ شاید بگویید ۵۰ میلیون زیاده شاید ۱۰۰ میلیارد هم کم باشه؟ اما از این مهمتر این هست که به این سئوال پاسخ درستی بدهید: چگونه میتوان این پول را بدست آورد؟

 

اما بیایید ببینیم:

مهمترین راز ثروتمند شدن میلیاردرهای جدید چیست؟

اگر می خواهید جواب این سئوال را بدانید با من تا پایان این مقاله همراه شوید. راستش هدف من از نوشتن این مقاله اتلاف وقت شما یا بازی با احساسات شما نیست. هدف نشان دادن یک استراتژی جامع و قابل اجراست که تقریباً تمام میلیاردرهای دنیای مدرنِ امروزی با تکیه بر همین راهکار توانسته اند به میزان نامحدودی برای خود ثروت آفرینی کنند.

بسیاری از افرادی که پا به میدان کارآفرینی میگذارند ناخودآگاه تصور میکنند باید مردم فوراً به کسب‌و‌کارشان هجوم بیاورند و کارتهای عابربانک خود را از کیف درآورند و هرچه اعتبار دارد را خرید کنند! از طرف دیگر عرضه کنندگان کالا باید صف بکشند تا محصولاتشان را در فروشگاه مجازی آنان برای ‌فروش بگذارند. کارمندانشان باید با حداقل حقوق ممکن، بدون هیچ توقعی باید مثل ربات کار کنند. و کلاً همه باید پشتیبانی و حمایت کنند تا آنان پولدار شوند. اما دنیای تجارت چیز دیگری است. برای دیگران اصلاً اهمیت ندارد شما چه میخواهید چون آنان هم بدنبال خواسته های خود هستند. پس انتظار همراهی از دیگران اصلاً به دور از واقع بینی و دوراندیشی هست.

هیچ فکر کرده اید چه اهمیتی دارد من و شما ثروتمند شویم؟ چرا باید تاوان ثروتمندشدن من و ما و شما را دیگران بدهند؟ چرا باید دیگران میلی به ثروتمند کردن من و شما داشته باشند؟ بیایید با خودمان روراست باشیم. آیا شما هم همینطور نیستید؟ تمام افرادی که در حسرت ثروت هستند نسبت به ثروتمندان احساس خوبی ندارن. آیا اینطور نیست؟

منظورم از ردیف کردن این همه سئوال پشت سرهم فقط رسیدن به این واقعیت هست که هیچ کسی مسئولیتی در قبال تحقق آرزوهای ما ندارد. تنها وقتی به این واقعیت آگاه شدیم وقتی کسی از کسب و کارمان هیچ استقبالی نکرد اصلاً تعجب نمی کنیم. دانستن این واقعیت باعث میشود که اگر ناکام ماندیم و در کسب و کارمان شکست خوردیم مشکل را در خودمان جستجو کنیم. بجای اینکه وقتی اوضاع بروفق مراد نبود زور بزنیم و به کارمندان زور بگوییم و به مشتری‌ها بدو بیراه بگوییم و خلاصه از زمین و زمان مطالبات وصول نشده داشته باشیم…چرا؟ برای اینکه هر طوری شده می‌خواهیم پولدار شویم. نتیجۀ این بینش میشود محصولات ایرانی که سالهاست بازارش دچار رکود شده و اگر مانند بازار خودرو انحصاری نکنند آنرا (تا مردم انتخاب دیگری نداشته باشند) محال است کسی با تهیه آنها جان خود و خانواده اش را به خطر بیندازد.

یادمه قدیم یعنی حدود ۴۰ سال قبل مردم میگفتند خودروی ایرانی بی کیفیت هست. یعنی مثلا پر مصرف و پرسرو صدا است و خودروهای خارجی بسیار راحت تر هستند. اما الان میگویند محصولات ایرانی خطرناکند!!! این نتیجۀ همان تفکری است که در بالا اشاره شد. اینکه: “من میخواهم به هر قیمتی شده پولدار شوم و دیگران باید هزینه اش را پرداخت کنند”. و همه میدانیم این راه به ترکستان است حتی اگر سالها طولانی مردم بهایش را پرداخت کنند. حتی اگر کسب و کار ما تبدیل به هیولا شود بلاخره روزی میرسد که مشتریانمان به درجه ای از آگاهی برسند که بفهمند که: از ماست که بر ماست. در طول تاریخ امثال این هیولاهای “برندهای بد” کم نبوده اند. اما آنچه بدون استثناء برای تمامشان رخ داده “نابودی” بوده. هیچ کدام باقی نمانده اند. حالا وقت این رسیده است که بگویید: “ما همۀ این حرف ها را میدانیم با این حرف‌ها به کجا میخواهی برسی و چه نتیجه ای میخواهی بگیری؟

احتمالاً الان دارید درمورد من قضاوت میکنید. نه من نمیخواهم موضوع رو بپیچونم و مانند فلاسفۀ خائن به بشریت بگوییم راه رستگاری جامعه در این هست که ثروت باید بطور مساوی بین مردم تقسیم شود و کلاً تصاحب ثروت توسط بخش محدودی از جامعه بد است! یا بیایید به حق خودمان قناعت کنیم چرا که قناعت انسان را بی نیاز میکند و از این جور عراجیف (عمداً غلط نوشتم تا زشتی این جور مکاتب فکری و اعتقادات بیشتر خودنمایی کند!).

نظر من کاملاً برعکس این هست. در دنیایی که پر از ثروت و برکت هست بزرگترین ناشکری و قدرناشناسی و ناسپاسی نسبت به آفریننده “قناعت کردن” به آن چیزی است که الان داریم یا آن کسی است که الان هستیم. در کمال هوشیاری میگوییم: باور کنید اگر سقف آرزوهایتان ۱۰۰میلیارد یا ۲۰۰ میلیارد تومان است، خیلی خود را دست کم گرفته اید؛ باید شهامت فکر کردن به هزاران میلیارد تومان یا دلار را داشته باشیدفکر کنید. اما چگونه؟ آیا من در حالت غیر طبیعی دارم چرندیاتی می بافم که سالهاست اساتید، کتب و مجلات (و اخیرا دوره های) موفقیت دارند می بافند. حرف حرف حرف! دریغ از یک ذره راهکار عملی فقط حرف مفت و بس. هر وقت اینجور کتاب ها و مجلات را می بینم با خودم میگویم حیف نان و جان و بسیاری چیزهای دیگه که برای بافتن اینها هدر رفته شده.

خوب خیلی درد دل کردم! برگردیم سر اصل مطلب. میخواستیم دربارۀ ثروتمند شدن صحبت کنیم آن هم نه ثروت معمولی بلکه راهی برای خلق ثروت نامحدود. ثروت آفرینی به هر میزانی که تخیل شما اجازۀ بیشتر از آنرا ندهد!

راهی که تمام ثروت آفرینان مطرح دنیا پیموده اند برای کسب ثروت نامحدود را میتوان در عبارت کلیدی “تعهد به فراتر از خود” خلاصه کرد. راهی که به هر میزانی که درک و اجرا شود میتواند شما را به همان میزان ثروتمند کند.

حتما در کتب قانون جذب و موفقیت خوانده اید که: تنها زمانی می‌توانید موفق شوید که همه مشتریان، کارمندان و همکاران‌، مدیران و مسئولان و کلاً کائنات را همسو و همراه با خودتان و کسب‌و‌کارتان کنید. اما چگونه؟ پاسخ این هست که ابتدا باید به چیزی فراتر از خودتان “تعهد” داشته باشید و این تعهد را باید در تمام ابعاد کار خود گسترش دهید. ایجاد این تعهد نباید فقط یک مفهوم ذهنی باشد. بلکه عملاً باید لحظه به لحظه با آن زندگی کرد. فکرکنم پیچیده شد اجازه دهید مثال بزنم مفهوم این تعهدی که در این پاراگراف خیلی تکرار کردم کاملاً منعقد شود.

در سالهای اخیر راه اندازی استارتاپ خیلی واگیر پیدا کرده و مُد شده و هرروز هم یک استارتاپ جدید بعد از ماه ها هزینه کردن به گِل می نشیند. شاید بپرسید چرا؟ فقط به این دلیل که عموماً تنها تعهدشان به خودشان بوده درواقع به پولدار شدن خودشان. به همین علت هم بیراهه رفتند و خیلی سریع شکست خوردند. چون هیچ ارزشی را به جامعه اضافه نکرده اند و فقط با فکر کردن به خودشان پا به میدان بیزنس گذاشته اند! شاید در گذشته این نوع تلقی از کسب و کار، کم و بیش جواب می داد اما امروز این بینش هرگز جواب نمیدهد.

مثلاً استارتاپی را درنظر بگیرید که میخواهد به فروش تولیدات کشاورزی بپردازد اما اینبار با هدفی کاملاً متفاوت. اگر تعهد این کسب‌و‌کار این باشد که در این بازار پُر درآمدِ محصولات کشاورزی دُمی به خمره بزند و دنبه ای بهم بزند و هرچه سریعتر پولدار ‌شود، درواقع فقط به خودش متعهد هست و نه به “فراتر از خود” و عملاً بی راهه رفته و هیچ ارزش جدیدی ایجاد نکرده. اگرچه پا به میدانِ فراخ و پُربرکتی گذاشته اما چون هیچ فرقی با بقیه ندارد عملاً رقبا اجازه نمی دهند از حّدی فراتر برود و چه بسا او را از پای درآورند.

پس “تعهد فراتر از خود” چنین کسب و کاری چه چیزی میتواند باشد؟ شاید بهتر باشد تعهد آن چنین باشد: “این کسب‌وکار را با این هدف راه می اندازم که کشاورزان زحمتکش خودشان از دسترنج‌شان بهره ببرند بجای سوداگران و دلالان حاکم بر بازارهای محصولات کشاورزی. امکانی که کشاورزان بتوانند مستقیماً محصولاتشان را بدست مصرف کننده برسانند و حاصل زحمتشان نصیب خوشان شود بجای واسطه های جزعی یا کلی بازار مصرف. مردم هم بعنوان مشتری محصوا تازه، مرغوب و با‌کیفیت را در کمترین زمانِ ممکن مستقیم از کشاورز با قیمت مناسب تهیه کنند. به این ترتیب اقشار کم درآمدی که (بخاطر سیستم توزیع نامناسبی که اکنون وجود دارد و محصولات را باقیمت بسیار بالاتر از آنچه باید باشد ارائه میکنند) عید به عید هم دستشان به میوه نمی رسد امکان می یابند که از محصولات کشاورزی بهره ببرند. دقیقاً همان “تعهد”ی هست که بسیاری از استارتاپ های موفق نظیر اوبر یا کپی آن در ایران (اسنپ) انجام دادند. کوتاه کردن دست واسطه های ارائه ی محصولات و خدمات. این واسطه ها بدون اینکه کاری انجام دهند فقط باعث افزایش هزینه ها هستند. بطورکلی در هر بازاری که واسطه یا دلال وجود داشته باشد نشانۀ توزیع نامناسب و نادرست خدمات یا محصولات است. کافی است که کسب و کاری ظهور کند و این سیستم توزیعِ زائد را اصلاح کند یا به کلی از میان بردارد. درحال حاضر جای چنین سیستمی در خیلی از عرصه ها خالیست. مثلا بازار آشفته و دلال بازی و سوداگری مسکن و بسیاری از بازارهای نظیر آن.

تعهد به فراتر از خود باعث ایجاد ارزش در  جامعه میشود و دقیقاً همین ارزش هست که شما را ثروتمند میکند. وقتی شما این تعهد فراتر از خود را در کسب و کارتان ایجاد کنید و به آن باور داشته باشید و با آن در هر نَفَس زندگی ‌‌کنید، و آنرا با افتخار به مردم اعلام کنیم آنوقت هست که معجزۀ بازاریابی دهان به دهان را تجربه میکنید و تبدیل به یک افسانه میشوید. اسطوره ای که در تاریخ خواهد ماند و الگوی سایر کسب و کارها خواهد شد.

آنوقت هست که تمام مردم اعم از کارمندانتان یا مشتریانتان دست به دست هم میدهند برای ثروتمند کردن شما. جالب اینجاست که این همراهی را با جان و دل و تمام وجودشان برای شما انجام میدهند. اینجاست که شاعر میگوید چون نود  آمد ۱۰۰ هم پیش ماست. بعد از ثروت، شهرت و مقام و هرچه بخواهید با آن می آید. شما به هر میزانی که بتوانید ارزش ایجاد کنید و متعهد باقی بمانید به همان میزان میتوانید ثروت خود را افزایش دهید و چنان موفقیتی به دست خواهید آورد که خارج از وصف و تصور است.

 

اما اجازه دهید تا برویم سر اصل مطلب!
بطورکلی با احساس نیاز یا اشتیاق به ثروت یا طمع نمی توان ثروت تولید کرد (برخلاف توهمی که به اسم قانون جذب همه گیر شده) بلکه قضیه کاملا برعکس این هست. اکثر ثروتمندان خودساخته با عرضۀ  خدماتی که دیگران نیاز داشتند ثروتمند شده اند. با ایجاد ارزش برای دیگران یا برطرف کردن نیازهای آنها. پس برای تولید ثروت باید به یکی از نیازهای جامعۀ اطرافمان پاسخ مناسب و کاملی بدهیم. یا مانند کمپانی اپل نیاز را خودمان در جامعه ایجاد کنیم و بعد از ارتقای خواسته های جامعه محصولی را برای پاسخگویی به آن معرفی کنیم.


به اینکار اصطلاحاً “خلق ارزش” گفته میشود. خلق ارزش کاری است که ثروت آفرینان خلاق برای ارتقای سطح زندگی دنیای اطرافشان انجام میدهند. چنین نبوغی باعث آفرینش ثروت نامحدود میشود. درواقع ثروت همان انعکاس ارزشی هست که شما به جهان اطرافتان ارائه میکنید. موقعی که شما در تلاش هستید تا مشکلی از مردم را حل کنید درحال تولید ارزش هستید و این ارزش ارائه شده هست که شما را ثروتمند می سازد نه احساس نیاز یا کمبود امنیت اقتصادی و نظایر آن. برعکس هرچه شما بیشتر احساس غنی بودن و بی نیازی بکنید سریعتر میتوانید ثروت خلق کنید. تا حدود زیادی خلق پول وابسته به احساسات درونی شماست. چیزی که گذشتگان به آن برکت می گفتن دو متاسفانه درحال حاضر به فراموشی سپرده شده.


تمام تجارتهایی که می بینید ریشه در تشخیص و حل مشکل دارند. مثلا بعد از تحریم ها که خرید و فروش اینترنتی برای ایرانیان خیلی دشوار شد شخصی این فکر به ذهنش خطور کرد که چه خوب میشد اگر سایتی وجو داشت که سفارشات مردم را میگرفت و برای آنان از فروشگاه آنلاین آمازون خریدهایشان را انجام میداد. در حال حاضر سایتی که این کار را انجام میدهد کسب و کار آنلاینی است که درآمد ماهیانۀ میلیاردی دارد در ایران. پس پول در بدترین شرایط هم وجود دارد برای ذهن پویایی که بدنبال کشف یک خدمت جدید و به انجام رساندن آن هست.


مدلی که برای تمام تجارت های موفق وجود داشته براساس خوشحال کردن و رضایت ۱۰۰% مردم هست. اینکه مشتریان شما احساس کنند چیزی که خریده اند بسیار ارزشمندتر از پولی است که خرج کرده اند. بسیاری از میلیاردرهای دنیا موقعی که دیدند کسی از ایدۀ آنها استقبال نمی کند شروع کردند به عرضۀ رایگان آن.


چنین کاری تنها در سایِۀ عشق و ایمان به آنچه انجام میدهیم امکان پذیر است و با یک ذهنی که مملو از رشک و حسد و طمع باشد چنین اعمالی غیرممکن هست. حتی در برخی موارد دیده شده که شخصی خدمات اصلی خود را رایگان انجام داده و از حاشیۀ کار خود ثروتمند شده.


بعنوان مثال سایتی که واسطه شده تا فرآیند خرید کردن را برای عموم مردم آسانتر از گذشته کند و پس از چندی بعلت جذبِ ترافیک بالا، برای سایتش تبلیغات گرفته و درواقع از حاشیۀ کار اصلی خود پولسازی کرده. پس اگر مراحل ثروتمند شدن را بتوان به یک نردبان تشبیه کرد، پلۀ اول این نردبان خدمت رسانی هست (حتی رایگان). شاید مجبور شوید در ابتدای کار، روزانه بیش از ۱۴ ساعت بطور رایگان خدمت رسانی کنید. اما ایم پلۀ اول تمام کسب و کارهایی است که دنیای اطراف خود را متحول کردند، و باعث ایجاد تغییر در زندگی مردم شدند و در نهایت صاحب برند و نامی جاودانه شدند. پس قدم اول در هر بیزنس مدل موفق “ارائه ی خدمت” یا حل کردن یک مشکل از مردم هست. پول فقط انعکاسی از آن ارزشی هست که برای دیگران خلق می کنید.  

 

مخلص کلام و حرف آخر
زندگی هدفمند الزاماً به معنای زندگی آسانتر نیست بلکه به معنای زندگی باکیفیت تر هست. شاید شما گاهی در زندگی خود رنج ببرید اما همین رنج معنابخش زندگی باشد آینده تان را تابناک سازد. بدون “تعهد به‌فراتر از خود” از یکجایی به بعد مانند بقیه میشوید، کسب و کارتان فریز میشود و درجا خواهد زد. اتفاقی که امروز برای ۹۹درصد کسب و کارهای ایرانی افتاده. هک رشد و رشد انفجاری فقط در سایۀ ایجاد ارزش جدید و “تعهد به فراتر از خود” اتفاق می افتد. پس از همین امروز به این فکر کنید که چگونه میتوانید یک تعهد به فراتر از خود ایجاد کنید.

آنرا بنویسید و حتی شعار کسب و کارتان کنید و به اشتراک بگذارید. شروع کنید به برنامه‌ریزی برای عمل کردن به آن. پس از چندی معجزه ها یکی پس از دیگری به سراغ شما می آیند و تمام نبوغ و خلاقیتی که تا دیروز انگار که در وجودتان خشکیده بود جوانه میزند و رشد میکند. کارکنان و کارمندانتان مشتاقانه زودتر از شما سرکار حضور می یابند و از در و دیوار، دیگران به شما پیشنهاد همکاری میدهند. اگر تعهد ایجاد کنید شما مشتریانتان را انتخاب میکنید بجای اینکه آنان شما را انتخاب کنند و الگویی می شوید برای سایر کسب و کارها.

نقل از سایت چهارراه آنلاین


نوشته شده در : چهارشنبه 18 دی 1398  توسط : رضا انبرستانی.    نظرات() .

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic